Predikanten och predikan i historia 6

av David Whitworth


I blogg fem följde vi Saulus och hans sällskap på resan till Damaskus där han hade planerat att utrota församlingen. Hans plan krossades genom Herrens ingripande. Saulus konfronterades med den levande Kristus som talade till honom och visade honom sin härlighet och Saulus föll till marken(Apg 9:4). Han blev överfallen av synen. Det finns andra fall i Bibeln om sådana upplevelser. Jesaja i templet (Jes 6) och Johannes på Patmos (Upp 1:17) är exempel på det. En förnimmelse om Guds härlighet ger inte rum för högmod snarare ödmjukhet och vördnad.

Nu är dags att fortsätta följa Saulus på sin resa. Saulus var hans hebreiska namn och Paulus var hans grekiska namn (Apg 13:9). I fortsättningen använder jag hans grekiska namn.

Det blev en stor skräll när han blev Herrens fånge och det gav ringar på vattnet som ingen kunde förutspå. Från att vara de kristnas fiende nummer ett till att bli hedningarnas apostel. Från hat till kärlek.

Vi läser berättelsen i Apg 9:5 och här får Paulus svar på sin fråga om vem Herren är. I vers 6 ställde han ytterligare en fråga om vad Herren ville att han skulle göra (Reformationsbibeln 9:6) och fick anvisningen att gå in i Damaskus och där skulle han få svar på sin fråga. Han måste ha varit mycket fundersam. Detta var en ny situation för honom som han då inte riktig kunde begripa. Men Herren ledde Paulus steg för steg och så är det också med oss. Herren leder oss på samma sätt i våra liv, för detta är trons väg.

När Paulus ställde sig upp upptäckte han att han var blind (9:8). Det bländande ljusets hade en sådan effekt på honom. Om vi inte upplever ljusets effekt på våra andliga ögon då är det dags att söka Jesus i Bibeln för att få en glimt av Hans bländande ljus.

Vad var det nu som fyllde Paulus tankar? Det främsta måste ha varit det som låg framför honom i Damaskus. Att utrota de kristna i staden var inte på tal längre men hur skulle de troende ta emot honom? Och så var frågan om hur evangeliets fiender skulle bemöta honom. De hade ju höga förväntningar på att Paulus skulle gå i bräschen för deras sak. En sak som blev solklart för honom var att han kunde inte fortsätta förfölja Kristus och hans församling. Det var ett avslutat kapitel i hans liv och början på ett nytt.

Damaskus
Med hjälp av hans sällskap kom Paulus till Damaskus. Där började andra skedet i hans nya liv. De första tre dagarna i staden bodde han hos Judas (9:11). Under den tiden var han fortfarande blind och varken åt eller drack (9:9). Vi får inget svar om orsaken till fastandet. Vi vet dock att under fastandet bad han (9:11). Under bön hade Paulus fått en syn om lärjungen Annanias som skulle lägga händerna på honom för att han skulle få tillbaka sin syn. Samtidigt fick Annanias i en syn direktivet att bege sig till Judas hus och där träffa Saul och lägga händerna på honom. Guds väg till den utvaldes kallelse och frälsning är aldrig slumpmässig utan allting är redan bestämt i evigheten.

Judas var en lärjunge och det är den enda vi vet om honom. Mina tankar går till Spurgeon som frälstes genom en okänd metodistpredikant och en bristfällig sådan. Gud är inte beroende av någon för att frälsa sina utvalda. Han ta vem Han vill i sin tjänst.

Annanias var naturligtvis ifrågasättande om uppgiften (9:13). Paulus rykte gick före honom och Annanias och de andra troende i Damaskus trodde det var en komplott att han smyger sig in bland dem för att utföra sitt syfte Men nu kommer sanningens ögonblick. Gud förklarade för Annanias hans plan för Paulus (vers 15-16). Detta måste ha varit en svindlande tanke för honom att en intolerant hebré var utvald av Herren till att vara den stora aposteln till icke judar. Något som var omöjligt och otänkbart!. Annanias’ uppgift var att lyda Gud och Gud gör resten. Annanias besökte Judas hus och utförde Guds uppdrag och Paulus fick tillbaka sin syn och då uppfylldes han av helige Anden och döptes (17-19).Han stannade kvar några dagar hos de troende i Damaskus och de accepterade honom som en broder i Kristus.

Från mörker till ljus
Observera att i vers 18 står det: ”Genast var det som om fjäll föll från hans ögon, och han fick sin syn igen och blev döpt.” Från detta ögonblick var Saul en ny människa i Kristus. Han blev hedningarnas stora apostel Paulus. Han var inte bara botad från sin fysiska blindhet utan också sin andliga blindhet.

Hans andliga ögon upplystes av Anden. Han blev en ny människa och detta gav honom en helt ny världsbild och ett nytt sätt att tänka och mörkret försvann ur hans liv. Det som han upplevde i sitt möte med den levande Kristus kom till utryck i hans brev. Paulus använder flitigt ord som blindhet, mörker, ljus och upplysning i sina brev. Vi skall definiera dessa ord och börjar med mörker och blindhet eftersom det hjälper oss att få en bättre förståelse av vad ljuset är för något.

Enligt Dictionary of New Testament Theology Vol 1 är mörker det som är mörkt, dystert och ondskefullt. I detta mörkrets rike fattas ordning och symmetri, det är ljusets frånvaro och i NT används ordet metaforiskt det som ger upphov till synd och ondskan. Alltså mörkrets rike är satans rike och därför präglas det av lögner, falskhet, oordning, ondskan och själviskhet. Paulus sammanfattar detta tillstånd hos människor som okunnighet och detta leder till ”utsvävningar och bedriver all slags orenhet och får aldrig nog”. (Ef 4:17-19). De fumlar i mörker och är fångade av djävulen för att gör hans vilja (Gal 5:19-21). Johannes ger en slående beskrivning av detta tillstånd: ”Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.” (Joh 3:19).

Däremot, Jesu Kristi rike är ljusets rike eftersom Kristus själv är ljuset (Joh 8:12) och vad är då ljuset om inte sanning, helighet, härlighet, symmetri, harmoni och ordning och reda. Det är exakt allt som Kristus är. Det är meningen att ljusets rikes medborgare, de troende, visar upp dessa egenskaper i sina liv som Paulus sammanfattar i Gal 5: 22-26.

Paulus teologi?
Kunde ljusets rikes och mörkrets rikes bärande idéer var grundtanken i Paulus teologi? Låg detta till grund när han skrev sina brev efter hans upplevelse på vägen till Damaskus? Jag tror att nyckel till att förstå honom ligger just i hans förståelse av dessa riken och detta kommer till utryck i det flesta av hans brev. För Paulus var det en bjärt kontrast mellan dessa två rike och det finns inte något utrymme för en kompromiss eftersom ljuset och mörkret inte har något gemensamt med varandra (2Kor:6 14). Kristus är kung i sitt rike och det centrala budskapet är att evangeliet är handlar om Kristi härlighet (2 Kor 4:4). Ty Gud som sade: ” Ljus ska lysa fram ur mörkret”, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken.
 
Alltsedan Reformationen har historisk forskning erkänt att Paulus teologi är framförallt försoningens teologi. Centralt i försoningens teologi är Kristi död och uppståndelse som krossade mörkrets krafter. Denna försoning förenar syndiga människor med Kristus och i Kristus. Kristna är nu korsfäst, uppstånden och förhärligad ’i Kristus’ (Rom 6, Gal 2:20). Allt detta betyder att de troende är nya människor i Honom (2 Kor 5:17-19). Han har fört dessa från mörkrets rike till ljusets rike Kol 1:13:”Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike.”

Det är en nödvändighet för oss alla att få en förståelse av varför och hur Nya Testamentet delar världen i dessa två grupper. För predikanten och evangelisten ger det en stor insyn i de ofrälstas tillstånd inför Gud. De måste lita på evangeliets kraft till frälsning ( Rom 1:16). Det finns inte en enda människa som Gud inte kan frälsa, från det mest religiösa till det mest hårda och hänsynslösa människor.

I blogg fem och denna blogg har jag försökt att ge en bild av Paulus bakgrund och frälsning. Jag har försökt att tränga mig in i hans tänkande och känslor både före efter hans frälsning, från en radikal jude till en radikal apostel. Min förhoppning är att alla skall förstå hans brev bättre och hans predikningar i evangeliets tjänst. Om detta är till hjälp för bara en av er som funderar på en kallelse i predikantens tjänst så prisar jag Herren för det.

Nästa blogg börjar vi med Paulus predikningar.

Etiketter: predikan

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln